https://www.flickr.com/photos/eraphernalia_vintage/4317123147/ |
Otsikon kysymyksen kuulin erään oppijan suusta tänään kuudentoista enemmän ja vähemmän taitavan/innokkaan oppilaan käsityötunnilla. Jos ihan rehellinen olen, niin samaa mietin ennen ryhmän alkua itsekin. Oman lisämausteensa asiaan tuo vielä kymmenkunta silloin tällöin toimivaa ompelukonetta. Yhteen löysin tänään vahingossa paininjalan... :)
Voi olla, että vielä tulen (mahdollisesti piankin?) toisiin mietteisiin, mutta juuri nyt olen sitä mieltä, että EI, emme ihan välttämättä tarvitse tänne toista aikuista. Meillä on loistava mahdollisuus saada aikaan jotain ihan huippua juuri näillä eväillä. Opelta ja oppilaita tosin alkuvaihe vaatii keskivahvaa kaaoksensietokykyä ja rutkasti itsehillintää (tai sen opettelua), yhteistoimintaa ja kaverin auttamista.
Kuudentoista oppilaan ryhmä, joka laskujeni mukaan tänään teki neljää eri työtä on kieltämättä... hmm... haasteellinen. :) Ryhmä aloitti yhdessä tänä syksynä, joten oppilaat eivät ole vielä edes ehtineet tulla toisilleen kunnolla tutuiksi, mutta eivätköhän matkan varrella siihenkin ehdi.
Kahdella ensimmäisellä käsityökerralla teimme/yritimme tehdä kaikille käsityöpussit. Viimeiset valmistuivat tänään, koska toimivat ompelukoneet ovat kiven alla tämän kokoiselle ryhmälle. Onneksi pussiin voi myös painaa kuvia ja tehdä nauhat konetta odotellessa. Ennen kolmatta kertaa totesin, ettei tässä ole mitään järkeä. Olin jo aiemmin keräillyt Pinterestiin ideoita mahdollisesti käsityötunneilla toteutettavista töistä ja välitöistä nopeimmille, joten ison osan kolmatta kertaa esittelin näitä ideoita oppilaille ja oppilaat saivat tehdä listaa töistä jotka haluaisivat tehdä. Kaikkien tulee viidennen luokan aikana tehdä jokin isompi (open hyväksymä) neulontatyö ja ompelutyö. Muuten ajattelin antaa oppilaille melko vapaat kädet töidensä suunnitteluun annettujen ideoiden pohjalta. Osittain tämän mahdollistaa iso kangaslahjoitus, jonka saimme erään oppilaan äidin työpaikalta. (Iso kiitos!) Toinen hyvä resurssi on youtube, jossa on paljon hyviä opetusvideoita esim. neulonnan perusteiden harjoitteluun.
Osalla oppilaista listalla on reilu kaksikymmentä toivottua työtä, osalla hiukan vähemmän, mutta jokaisella vähintään kolme. Opettajana yritän saada listoilta kerättyä järkeviä kokonaisuuksia, niin että samaa työtä voisi olla samanaikaisesti aina tekemässä useampi oppilas ja sitä kautta vertaistukea tarjolla helposti. Samalla listat mahdollistavat oppilaille kuulluksi tulemisen kokemuksen ja motivaation säilymisen itse valittujen töiden tekemisessä.
Tänään teimme: käsityöpusseja, sydämenmuotoisia vetskaripusseja pikkutavaroille, fleece-hapsukaulahuiveja ja noin puolet porukasta aloitti lapasten neulomisen. Oppimista on (ja saakin olla) vielä siinä, että ope ei ole se ensimmäinen, jolta kysytään heti apua. Mutta paljon jo tapahtui oppilaiden keskinäistä neuvomistakin! Ja kunhan pääsemme eteenpäin, niin aika monelle työlle alkaa löytyä jo oppilas tai oppilaita, jotka sen ovat tehneet ja voivat sitten myös auttaa toisia.
Haaveenani on, että saisimme yhdessä oppilaiden kanssa ryhmän toimimaan kuin hyvin öljytyn koneen, jossa jokaisella on paikkansa ja kaikkia tarvitaan. Oppilaat voivat toimia toistensa (ja miksei openkin) opettajina asioissa, jotka hallitsevat hyvin.
ps. meidän luokan löytää pinterestistä osoitteella www.pinterest.com/luokka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti